Οπτική ταυτότητα: Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου

Όταν με την αμέριστη βοήθεια καλών φίλων τον Αύγουστο του 2008 στήναμε την προσωπική έκθεση φωτογραφίας στον χώρο του Αγίου Φραγκίσκου, στην Παλιά Πόλη του Ρεθύμνου, δεν είχε περάσει ποτέ από το μυαλό μου ότι χρόνια μετά, στον ίδιο χώρο, θα μεταφερόταν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου· πόσο μάλλον ότι θα αναλάμβανα την οπτική ταυτότητα του Μουσείου αλλά και όλων των παρελκομένων.

DSC_0027 copy
2 Αυγούστου 2008. Προσωπική έκθεση φωτογραφίας στον Άγιο Φραγκίσκο.

Από τις 2 Αυγούστου του 2008, όποτε και τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας, έχουν περάσει 8 χρόνια. Φτάσαμε, αισίως, στις 8 Αυγούστου 2016 και προσμένουμε με χαρά τα άλλα εγκαίνια, αυτά της Προσωρινής Έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, που στεγάζεται πια στον επιβλητικό και όμορφο χώρο του Αγίου Φραγκίσκου, στην καρδιά της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου.

Η τιμή ιδιαίτερη και η ευθύνη μεγάλη για την ανάληψη ενός τέτοιου project. Λογότυπος, φυλλάδια, banners, κατάλογος, λεζάντες και γενική σήμανση (εξωτερική και εσωτερική) του Μουσείου.

Ο λογότυπος του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου

Από κάπου έπρεπε να αρχίσουμε. Η αρχή έγινε από μέρος του ταφικού μνημείου της Μαρίας Κουρατοπούλου (θα το βρείτε στην τελευταία ζώνη του Μουσείου). Εκεί εντοπίστηκαν εγχάρακτα τα γράμματα “ΑΜΑΡ”. Αυτή ήταν και η βάση για την δημιουργία του λογότυπου, που θα πλαισίωνε όλες τις υπόλοιπες εφαρμογές.

amr_logo
Η εξέλιξη του λογότυπου από το ανάγλυφο του ταφικού μνημείου στην τελική του εκδοχή

Τυπογραφία

Έχοντας πια μια πρώτη εικόνα για την απεικόνιση του λογότυπου, ακολούθησε η τυπογραφία και οι χρωματικές παλέτες. Η τυπογραφία κρατήθηκε σε λιτά πλαίσια με την χρήση της εξαιρετικής PF Bulletin Sans Pro γραμματοσειράς. Στις προθήκες και στις λεζάντες χρησιμοποιήθηκε η Minion Pro, προσδίδοντας ένα κλασικό αλλά όχι αναχρονιστικό χαρακτήρα στην σήμανση.

amr_fonts
amr_fonts_2
Pf Bulletin Sans Pro και Minion Pro, οι επιλογές για την σήμανση, το λογότυπο και τις εφαρμογές του Μουσείου
amr_logo_2
Ο τελικός λογότυπος του Μουσείου σε κάθετη και οριζόντια εφαρμογή

Χρωματικές παλέτες

Οι χρωματικές παλέτες έπρεπε να εξυπηρετήσουν μια πλειάδα χρήσεων και εφαρμογών από αφίσες, φυλλάδια, εξώφυλλα βιβλίων και καταλόγων μέχρι και ηλεκτρονικές προσκλήσεις, κ.α. Έτσι, επιλέχθησαν χρώματα συγγενή στα χρώματα που έχει χρησιμοποιήσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία σε ανάλογες εφαρμογές στο παρελθόν αλλά και κάποια τα οποία ήταν μια νέα πρόταση.

amr_palletes
Εφαρμογή των χρωματικών επιλογών στον λογότυπο

Λεζάντες

Η υπόθεση λεζάντες ήταν απαιτητική. Το λιγότερο. Το λιγότερο απαιτητική. Έπρεπε να μετρηθούν οι κενοί χώροι, να προσαρμοστούν οι λεζάντες στα εκθέματα και στην απόσταση θέασης, να βρεθεί η κοινή λογική – ως δομικό στοιχείο – να τυπωθούν… και να κολληθούν! Ατελείωτες ώρες επεμβάσεων και διορθώσεων στα κείμενα, εκατοντάδες μέτρα χαρτιού στα τυπώματα, laser και μεζούρες (ναι, μεζούρες!)

Κατάλογος και φυλλάδιο

Ο κατάλογος και το εξώφυλλο του φυλλαδίου της Προσωρινής Έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου δεν θα μπορούσαν να μην ακολουθήσουν την ίδια λογική με την σχεδίαση της εξωτερικής σήμανσης αλλά και – χρωματικά – αυτής των λεζαντών και της εσωτερικής σήμανσης του Μουσείου.

amr_fylladio
Διαφορετικές οπτικές για τον κατάλογο της Προσωρινής Έκθεσης

Εξωτερική σήμανση (επιγραφή και banners)

Με την βοήθεια της Ελένης Σταματογιαννάκη, που έκανε τα προσχέδια στο Autocad, του Θωμά Κρεβετζάκη που μας ετοίμασε ένα προσχέδιο σε μικρή κλίμακα αλλά και μετά από ώρες συζητήσεων, καταλήγουμε και στην εξωτερική σήμανση του Μουσείου. Την επιγραφή και τα banners.

Πρόσκληση, tote bag και αφίσες

Η τελευταία πινελια!

blank-tote-bags

Η εμπειρία της δημιουργίας της οπτικής ταυτότητας της Προσωρινής Έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου ήταν μοναδική. Όχι μονο για την δημιουργική του πλευρά αλλά για την συγκινητική παραδοχή του ότι όσοι ενεπλάκησαν στην δημιουργία, στην οργάνωση και την προβολή αυτού του Μουσείου, το νιώθουν σπίτι τους και ως εκ τούτου νοιάζονται σαν να’ ταν κτήμα τους, παιδί τους.

Τέλος, οφείλω να ευχαριστήσω την Προϊσταμένη της Υπηρεσίας  Αναστασία Τζιγκουνάκη για την δυνατότητα που μου έδωσε να δουλέψω πάνω στην οπτική ταυτότητα του Μουσείου όπως και την Νότα Καραμαλίκη, την Νατάσσα Φιολιτάκη, τον Κωστή Γιαπιτσόγλου, την Νικολέττα Πύρρου και τον Ηλία Παπαγεωργίου για την αψεγάδιαστη συνεργασία. Ξεχνάω άλλους τόσους, ας με συγχωρέσουν.

Ας είναι καλοτάξιδο το Μουσείο της πόλης μας!

Leave a Comment